Bli en partner du også!

Fyll inn skjemaet så tar vi kontakt for mer informasjon om hva et samarbeid med SOS-barnebyer kan gjøre for deg og din bedrift.

Takk for din interesse!

Du vil snart bli kontaktet av oss. Ha en fin dag :)

Vi vil aldri gi din e-postadresse til noen andre. Det vil kun være vi som har tilgang til den. Les mer om våre vilkår

Denne siden benytter informasjonskapsler (cookies) for å bedre brukeropplevelsen. Vi lagrer ingen personlige opplysninger. Ved å trykke OK aksepterer du vår bruk. Les mer

OK

Slik får norske kommuner flere minoritetsspråklige barn til å gå i barnehagen

Created with Sketch.

Vi samlet erfaringer fra 15 kommuner og bydeler i ulike deler av landet. De har mange felles utfordringer, men også en rekke tips for å løse dem.

Grunnene til å få flere barn fra minoritetsspråklige familier i barnehage er åpenbare: de utvikler språk, sosial kompetanse, blir inkludert og bedre integrert i samfunnet vårt. De får venner og blir forberedt på skolen. Sjansen deres for å lykkes i utdanningsløpet og å bidra til samfunnet øker. Foreldrene kan være aktive i arbeidslivet.

Både barna og det norske samfunnet er altså tjent med at flest mulig går i barnehage. Av en rekke årsaker kan det likevel være vanskelig å få det til.

Dette fungerer best
Vi vet at dere som jobber med dette i kommuner og bydeler ønsker mer kunnskap om hvordan dette arbeidet gjøres andre steder i Norge. Så vi spurte representanter fra hele landet om deres utfordringer, erfaringer og beste tips til rekruttering i sine områder. Her er tipsene kommunene og bydelene selv har best erfaringer med:

 

Dette trenger foreldrene

Det kan være en kompleks utfordring å overbevise foreldre i minoritetsspråklige familier til å sende barna sine i barnehage. Kulturelle, økonomiske, praktiske og kunnskapsmessige barrierer fører fortsatt til at en del barn heller er hjemme.

På spørsmål om hva foreldrene trenger av informasjon og kunnskap for å velge å sende barna sine i barnehage, ble dette prioritert som viktigst:

Fakta

10 gode grunner til at barn fra minoritetsspråklige familer bør gå i barnehage

Følgende kommune og bydeler deltok på heldags workshop i regi av Utdanningsdirektoratet:
Bærum kommune, Hå kommune, Drammen kommune, Horten kommune, Kristiansand kommune, Larvik kommune, Moss kommune, Bydel Søndre Nordstrand, Oslo kommune, Bydel Gamle Oslo, Oslo kommune, Bydel Grorud, Oslo kommune, Sandefjord kommune, Trondheim kommune, Sarpsborg kommune, Tønsberg kommune og Ålesund kommune. Tusen takk til alle som har bidratt.

Tilbake Created with Sketch.